Тетяни
Василівни
головна | Мій профіль | Вихід | RSS
Головна » Файли » Виховні заходи |
[ Викачати з сервера (27.8 Kb) ] | 15.11.2015, 19:41 | |
Тема. Красу своєї мови бережи! Мета. Формувати розуміння того, що українська мова — наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою. Обладнання: вишиті рушники, вислови про мову, наочні матеріали для конкурсів. Хід свята І. Вступ. (Учні 3-го класу) 1. Мово рідна! Ти ж — як море — безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.. 2. Красо моя! В тобі мудрість віків, і пам'ять тисячоліть, і зойк матерів у годину лиху, і переможний гук лицарів у днину побідну, і пісня серця дівочого в коханні своїм, і крик новонародженого; в тобі, мово, неосяжна душа народу - його щирість, радощі й печалі, його труд, і піт, і кров, і сміх, і безсмертя його. Арфо серця мого!.. 3. Світлоносна! Ти завжди вабиш, чаруєш, кличеш на теплі й могутні хвилі свої. І я, вірний і вічний юнга твій... Єдина печаль проймає, що не вистачить життя, аби переплисти твій мовний океан. Бо ти є Вічність. Ти є Правда, Добро і Краса народу нашого: Тож такою і будь вічно, мово рідна! (Пісня про мову «Рідна мова» 3 кл. ) Вчитель. Дорогі діти! Сьогодні ми зібралися, щоб сказати теплі та ніжні слова про нашу рідну українську мову. Бо ж ми живемо на мальовничій землі – в Україні. Тут жили наші предки, живуть наші батьки, живемо і ми. Із задоволенням милуємося красою рідної природи, вслухаємось у чарівні мелодії пісень, вбираємо у себе ніжні звуки української мови. (Учні 1 класу) 1-й. Ще не знаємо всіх літер, але букви вже зливаєм. Хоч маленькі ми на вигляд — рідну мову полюбляєм! 2-й. Наша мова — солов'їна, Визнав це уже весь світ. Мові рідній і чарівній шлем дитячий ми привіт! 3-й. Мову станем прославляти, щоб жила вона в віках! Бо вона, як рідна мати, не відвернеться від нас! (Пісня «Мова» 1 клас) Де народилася мова?
1. Де мова народилась Ніхто того не знає, Хоч всяк її шанує, Хоч всяк її вивчає. 2. Чи в полі просто неба, А чи біля криниці, Ніхто не розгадає Тієї таємниці. 3. А може над хмарками У небесній сині, Чи в гаю зеленому На дубі чи калині... 4. На кущику любистковім Біля твоєї хати, Загадку тую дивную Не можем відгадати.
5. Де мова народилась, То там вона й згодилась, Щоб ми її вивчали, Щоб нею ми гордились.
ІІ. Основна частина Вчитель. Мова здається сухим предметом. І учні вважають, що мусять вивчати її. Сьогодні ми спробуємо переконатися, що це досить цікава наука. Не цуратися чи не забувати своєї мови – це, звичайно, мало. Треба ще плекати її, правильно користуватися нею. Тому що наша мова дивовижно багата, легка, красива, співуча. Вона чарує кожного, кому не чуже відчуття краси й гармонії. Наймолодші наші школярі - першокласники тільки починають знайомство з головним багатством нашої мови – словом. Давайте подивимось, наскільки у них збагатився словниковий запас. Гра для першокласників «Назви наступне слово». Діти стають в коло. Ведучий називає слово, а наступний називає слово, яке починається на останній звук, при цьому передає м’яч. Той гравець, який протягом 3 секунд не може назвати слово, вибуває з гри. Вчитель. Ну де ще є така чарівна пісня? Серед яких на світі мов? То серце від журби неначе стисне, А то повіє радість і любов. Вчитель. Послухаємо у виконанні учнів 1 класу «Українка я маленька». Завдання для гостей. Відгадайте загадки. 1. Маленька, менша від мачини, ні з ким не стану на борню. А при читанні, коли треба, й людини мову зупиню. Що це таке? (крапка) 2. Він після речення, цитати вмостився, схожий на гачок. Всіх нас примушує питати, а сам ні пари з уст — мовчок. Що це таке? (знак питання) 3. Що за знак — стрункий, мов спис, він над крапкою завис, спонука до поклику. Хто ж бо він? (знак оклику) 4. Злита з хвостиком ця крапка, невелика, власне, лапка. Робить паузу, всім знайома. Як вона зоветься? (кома) 5. Хоч в усній мові нас немає, а на папері мовчимо, та все, що ти читаєш, друже, сприймати правильно вчимо. Хто ми? (розділові знаки) Учні, які давали відповіді на загадки, виходять на середину. Їм дають картки зі знаками. - В кінці яких речень ставимо крапку? - Як називається речення, в кінці якого стоїть знак питання? - Які речення називаються окличними? Завдання для учнів. Гра «Постав правильний знак» Звучить текст, який складений з речень, різних за метою висловлення та інтонацією. Завдання: за допомогою карток із зображенням знаків показати, який знак потрібно поставити в кінці речень. Дитина, яка помилилася у виборі знака, вибуває з гри. Чи доводилось вам бувати у лісі? Напевне, кожен з вас неодноразово прогулювався лісовими стежками. Що цікавого можна побачити серед смерек та кущів? Виявляється, дуже багато! Потрібно тільки вміти бачити і чути. Ось біля пенька червоніють сунички. А там з куща звисають гронами спілі малини. Хто це заховався під сухим листячком? Та це ж грибок заховався, хоче ще трішки підрости. Сядеш на пеньок та прислухаєшся. О, та то ж цілий концерт! Чути «Цвірінь-цвірінь», «Ку-ку, ку-ку», «Тьох-тьох». Краса! Ось тобі і рай на землі! Вчитель. Як щебече соловейко, так співають наші діти. Послухаймо українську народну пісню «Дівка Явдошка» у виконанні учнів 4 класу. Загадка. Нумо трішечки напруги, ось вам і подробиці: перше тут — предмет, а друге — що з предметом робиться. Як би речення словами не були заклечані, досить легко ми їх з вами визначимо в реченні. Хто вони? (підмет та присудок) - Як ще називають підмет і присудок? - Побудуйте речення, яке б відповідало схемі
(Пташки весело співають у лісі.) Вчитель. Пісня українська! Хто не був зачарований нею? Вона натхненна, мелодійна, Безмежна широтою і красою образів. Пісні лунають над широкими ланами І високими горами. Послухаємо українську пісню у виконанні учнів 3 класу «Маленькі наші ніжки». Завдання для 2 класу. На окраїні Мовного королівства була собі кав'ярня. Слова приходили сюди погомоніти - щось розумне розповісти або послухати. Столиків у тій кав'ярні було багато, але вони були маленькі - лише чотири слова могли поміститись навколо кожного. Зазвичай за столик сідали подібні слова. Друзям завжди є про що порозмовляти між собою. Одного разу в ніч на Андрія, коли трапляються різні чудасії, в кав'ярні було особливо гамірно. Та раптом згасло світло. Стільці стали кружляти довкола столиків, мов діти на ковзанці, та ще й підстрибувати.
Слова, мабуть, наперед знали цю гру. Слова так тішились, сміялись, Аж букви з них повисипались. Назад як-небудь вже складались. Всі весело і любо грались.
А як з'явилось світло знов, То не впізнати вже основ. Всі букви зовсім заблудились, На АНАГРАМИ перетворились. Чудасії скінчилися, а перекручені слова залишилися та ще й попересідали за інші столики. Дорослі їх не впізнають. А ви спробуйте. Поставте літери на місце і знайдіть слово, яке заблудилось. ГИРТ , ЕЛВ, СОНЛ, КАЇЖ, ВКОВ, ОЕЛС. Дорослі такі перекручені слова називають АНАГРАМАМИ. Скажу тобі по-секрету: дорослі вважають такі слова хуліганами. Але ти ж знаєш, що це просто слова-пустуни і їм треба допомогти, бо ж інакше їх ніхто, крім дітей, не розумітиме. Отож до справи. Спробуй прочитати анаграми-приказки. Пояснити їх зміст. Для дівчат: Не лама бааб локотуп, та пилаку ропося. (Не мала баба клопоту, та купила порося. ) Для хлопців: делоМоць ротип веоць, а ротип лодмоця і мас цявів. (Молодець проти овець, а проти молодця і сам вівця) Вчитель. Послухаймо, як співають наші другокласники. Завдання для 3 класу Не тільки букви в словах можуть заблудитися, а слова в реченні. Таке сталося з нашими реченнями: слова розбіглися і їм потрібно знову зайняти свої місця. Я пропоную третьокласникам допомогти їм. (В коробці розрізані слова різного кольору. Один колір – одне речення. Учні витягують картку, утворюють групи залежно від кольору, зі слів утворюють речення.) Ми проживаємо в селі Селятині. Наше село розташоване в Карпатах. У нас дуже красива природа. Ми любимо свій край. (Наш край найкращий. Це - найкраще місце на Землі.) Чи утворюють ці речення текст. Розмістіть речення в певному порядку, щоб утворився текст.
Вчитель. Кожну літеру ціни, бо немає їй ціни. Здавалось би, ну що може одна буква? Невже вона така важлива? Перевіримо?
До мене можна з річки доплисти, мене дівчина може заплести, дід як знаряддя — на плечі нести. К спереду відкинеш — полечу, почуєш тільки як я задзижчу. Що за слово? (коса і оса) Слово є календарне в мові, є три звуки у цьому слові. Варто перший лиш звук змінити — вже напій ми зможемо пити. Зміним другий — покаже клешні й поповзе у води тутешні. Зміним третій звук для забави — буде вже синонім канави. Не потрапте туди в пітьмі... Дальші зміни робіть самі. Назвіть основне слово і похідні від нього. (рік, сік, рак, рів)
Вчитель. Пісня – душа народу. Каже народне прислів’я. То ж послухаймо у виконанні учнів 2 класу. Вчитель. Українське прислів’я говорить: «Народ скаже, як зав’яже». А сказати народ уміє, та не просто сказати, а влучно сказати. І зараз ми поговоримо ще про одне багатство нашої мови – фразеологізми – усталені мовні звороти. Фразеологізми стисло розповідають про світ, природу, людські стосунки. Учні 4 класу приготували для вас вірші, які розповідають про походження деяких фразеологізмів. Морочить голову Не буду зайвого торочить, Щоб не сказали: чув десь дзвін… Є вираз: голову морочить. Але звідкіль походить він?
На це знавець лінгвіст-історик відкаже (сумніву нема): «Морочить — це від слова морок, а морок — це туман, пітьма.
Тоді й синоніми нам стануть ясніші — що вже говорить — такі слова, як затуманить, як спантеличить, одурить.
Отож коли підкреслить хочуть, що водить хтось когось за ніс — «От,— кажуть,— голову морочить, ошукує, як сущий біс!»
Жити на широку ногу Прислухаємось до слів потроху. Часом кажуть про якихсь друзяк: «Звикли жити на широку ногу, розкошує так тепер не всяк!»
Що то за нога така широка? Де у нашім вислові взялась? Дошукатись — немала морока, а, бува, і встановити зась.
Треба знать середньовічну моду і тодішніх багачів буття: у Європі моді на догоду величезне шилося взуття.
Це взуття носили і слов'яни, козиряла в нім усяка знать: що ботинки довші — більше шани, можна багача по них пізнать.
Як, бувало, йде цабе велике — зразу видно, що воно «з панських»: ледве не з півметра черевики, широко ступати треба в них!
Щоб ходить зручніше — неодмінно мали щось робити мудраки: в носаках тримать набите сіно або ще загнути носаки.
У Парижі про панів великих і сьогодні можна ще почуть: «О, ці мають сіно в черевиках!», тобто добре, в розкоші живуть.
Тож і ми простежить маєм змогу і потвердити для читачів: вислів жити на широку ногу породила мода багачів.
Є вона й сьогодні, рать не боса, правда, вгору носака не пне. Але глянь: іде, задерши носа, або, ще як кажуть, кирпу гне.
Завдання для учнів 4 класу. Сполучити фразеологізм з його значенням Без задніх ніг – спати міцним сном Водити за ніс – обдурювати когось Наступати на п’яти – переслідувати когось, доганяти Жабі по коліна – дуже мілко Клювати носом – дрімати Молоти язиком – вести пусті розмови Обоє рябоє – однакові у чомусь Завдання для гостей: знайти у віршах фразеологізми і пояснити їх значення. В цирку був я з дідусем, — Ми там бачили усе: І жонглера, і ведмедя На швидкім велосипеді... Я вертівся, — дід спитав: — Ти прийшов ловити ґав? Аж піднявся я із лави: — Та які ж у цирку ґави?
У сараї, там, де дрова, Заховав щоденник Вова. Заховав і з усіх ніг Знов на вулицю побіг.
Через пагорби і хащі Од вовчої злої пащі Так п'ятами накивала, Аж копитця позбивала. Черевички б вона взула, Та де візьме їх козуля.
— Взуйся, Грицю, Мчи в крамницю — Хліба візьмеш нам, — Щоб одна нога отут, Ну, а друга — там. Стій! Одну ж ти тільки взув! Ну і шалапут! — А навіщо узувати Ту, що буде тут?
Бабуня сова — вухата голова Витрішки продавала, Дешево віддавала: Кліп-Кліп — Гривня на хліб, Луп-Луп — дві давайте... Та в чергу, в чергу ставайте! Вчитель. Послухайте пісню у виконанні учнів 4 класу.
ІІІ. Завершення (Учні 3 класу) Мова — життєдайне джерело. Припадаючи до нього, спраглий п'є живильну воду, набирається сил, заспокоює знеболене серце і душу. З цього джерела черпаємо мудрість, надію, лікуємо рани.
1-й. Вертаючись з далекого походу, долаючи чужий розмай, летів лелека ранньою весною у рідний і такий далекий край...
2-й. І він летить туди, де коло хати з лелеченькою звив своє гніздо й лелеченят там вчив літати, щоб вони міцно стали на крило.
3. Летить у край, що серцю милий, де пісня соловейкова луна, й живе народ відкритий, щирий, лелеку з нетерпінням вигляда.
4-й. Не уявляю Україну без калини й затишного лелечого гнізда та безтурботної усмішки дитини і мови рідної, що вічно молода.
5. Живи, вкраїнське слово, процвітай! Моє мале сердечко звеселяй! В кожну сім'ю й оселю завітай, де люблять і шанують рідний край.
6. Щоб пам'ятали нині й назавжди, якого роду доньки ми й сини. Красу своєї мови бережи, бо житиме вона - то житимемо й ми!
Не мовчи, моя мово Не мовчи, моя мово, Заспівай, зачаруй. Закохай в рідне слово Чи зганьби й затавруй. Говори, моя мово, Хай почує весь світ Те Шевченкове слово, Кобзаря заповіт. Закликай, моя мово, І зови за собою. Нерозлучні ми, мово, У віках із тобою. Процвітай, моя мово, Пригощай нас плодами, Розсівай диво-зерно — Рідне слово між нами. Вчитель. Мова дана людям, для того спілкуватися, щоб словом допомогти, розрадити, поспівчувати або разом порадіти. То ж бажаю вам чути тільки добрі слова. Пісня «Острівець любові». | ||
Переглядів: 489 | Завантажень: 7 | |
Всього коментарів: 0 | |
Форма входу |
---|
Категорії розділу | |||
---|---|---|---|
|
Пошук |
---|
Статистика |
---|
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |