Тетяни
Василівни
головна | Мій профіль | Вихід | RSS
Головна » Статті » Мої статті |
Виховання в молодших школярів бережного ставлення до природи Людина - частка природи, потяг до всього живого закладений у ній від самого народження, та чи не найяскравіше виявляється у дитячому віці. Молодші школярі радіють і сонячному зайчику, і першій весняній квітці, і комасі, що прокинулась од зимового сну, ластівці, що прилетіла з далеких країв; їх приваблює таємничий ліс, зачаровує грайливий струмок і тихе плесо ріки. Однак відчуття краси, розуміння природи не приходять самі собою. Їх треба виховувати з раннього дитинства, коли інтерес до навколишнього особливо підвищений. Розпочинаючи цю роботу з1 класу, треба прагнути викликати в дітей передусім допитливість, а згодом — стійкий інтерес до природи і на цьому ґрунті - відповідальне ставлення до всього живого, що, за словами поета Є.Євтушенка, просить нашої допомоги, захисту й любові. Процес цей складний і тривалий. І найперша умова його результативності — вихід навчання за межі підручника. Справді, хоч якими захоплюючими й цікавими не були б розповідь учителя й матеріал навчальної книжки, навколишній світ в усій його красі і неповторності відкриється перед учнем лише тоді, коли він сприйматиме його безпосередньо.
Загальна мета екологічного виховання учнів може бути реалізована через систему завдань:
Виконання послідовних навчально-виховних завдань:
Молодші школярі виявляють турботу передусім про ті об'єкти, які бачили, про які мають чимало відомостей; незнання ж спричинює у кращому разі байдужість. Нерідко ж, не усвідомлюючи наслідків негативного ставлення до навколишнього, діти завдають шкоди рослинам і тваринам. Як же зробити, щоб людина змалечку не лише оволоділа певними знаннями й уміннями, а й виросла чуйною, активною, коли йдеться про захист природи, поліпшення навколишнього середовища? Педагогічних засобів, що сприяють активізації природничої й природоохоронної підготовки молодших школярів, існує чимало. Одним із найважливіших я вважаю послідовне й систематичне ознайомлення учнів з природою своєї місцевості, здійснюване неодмінно шляхом безпосередніх спостережень. Таке спілкування з природними об'єктами стане надійним фундаментом для подальшого вивчення дисциплін природничого циклу. До того ж використання краєзнавчого матеріалу активізує пізнавальний процес, сприяє розвитку самостійності. Однак, як стверджував В.О.Сухомлинський, сама собою природа не розвиває і не виховує. Залишивши дитину наодинці з нею, годі сподіватись, що вона під впливом навколишнього середовища стане розумнішою, глибоко моральною, непримиренною до зла. Тільки активна взаємодія з природою здатна виховати найкращі людські якості. Необхідно забезпечити практичну природоохоронну діяльність учнів, спрямувати її на збереження, примноження, впорядкування навколишнього середовища. А починати слід з формування у дітей уявлення про природу рідного краю, потреби спілкування з нею, розкриття зв'язків між різноманітними її об'єктами, взаємовпливу природи і людини. Вже в початковій школі учні мають усвідомити, що життя людини, її матеріальне й моральне благополуччя залежать від стану навколишнього середовища. Ці ідеї екологічного виховання можна втілювати в різний спосіб. Скажімо, під час екскурсій до лісу (парку, водойми), коли діти спостерігають за змінами як у живій, так і в неживій природі та за працею людей, перевіряють прикмети про зміну погоди, з'ясовують особливості пір року; на прогулянках, в ході яких обстежуються й виявляються ті рослини найближчого оточення, що потребують охорони (те ж саме і до тварин) або більш тривалих подорожей. Не бракує й доступних для молодшого шкільного віку видів практичної природоохоронної діяльності. Це догляд за шкільними квітниками та кімнатними рослинами в зеленому куточку класу, вирощування розсади овочевих культур чи квітів в умовах класного приміщення; озеленення школи; збирання насіння та плодів для пернатих; висаджування дерев і кущів на шкільному подвір'ї, за межами школи; регулярна підгодівля птахів узимку, розвішування шпаківень, дуплянок; допомога дорослим у підгодівлі лісових звірів. Вже один цей перелік свідчить, що в учителя є чимало можливостей для формування в дітей необхідних практичних навичок. Широкий простір для екологічного виховання забезпечують й інші види природничих завдань: виготовлення гербаріїв дикорослих рослин, альбомів, книжок-розкладок про рослини й тварин, створення місцевої Червоної книги — книги тривоги, оформлення краєзнавчого куточка; виготовлення іграшок та аплікацій з природного матеріалу. При цьому слід пам'ятати, що всі види й форми екологічного виховання дають найбільший ефект тільки тоді, коли їх застосовувати комплексно, не зводячи до буденного повторення вивченого на уроці матеріалу підручника. Їх мета — розширити, поглибити, систематизувати набуті знання, сформувати в учнів уявлення про природу як джерело добра і краси, матеріального й морального благополуччя. Природоохоронна робота школярів є частиною виховного процесу, який складається з двох рівноцінних компонентів: формування наукових знань з охорони природного середовища та відповідна трудова діяльність. При цьому учні набувають певних трудових умінь і навичок, вчаться раціонального природокористування, засвоюють основи колективної праці, дисциплінованість, взаєморозуміння. Організовуючи пізнавальну діяльність дітей з метою засвоєння знань про природу, використовуємо спостереження за явищами природи. Екскурсії, походи мають глибоку навчально-виховну природоохоронну спрямованість, містять ряд завдань з екології. Міні-експедиції (екскурсії) екологічною стежкою охоплюють не тільки ознайомлення з природою рідного краю, а й елементи дослідницької, практичної природоохоронної та ігрової діяльності. Бажання дітей добре вчитися невіддільне від бажання пізнати навколишній світ. Тому з метою активізації навчально-виховного процесу я використовую народні приказки, загадки, прислів'я, вірші, легенди, повір'я. Особливого значення в пізнанні я надаю казці. Естетичні, моральні та інтелектуальні почуття, що народжуються в душі дитини під враженням казкових образів, стимулюють потік думки, який спонукає мозок до активної діяльності. Діти намагаються самі складати казки, які розкривають певні біологічні закономірності, застосовуючи знання про екологічні зв'язки, що відображають суть екології як науки. У становленні екологічної культури дітей особливе значення надається ігровій діяльності. Найбільше, найповніше потребам розвитку творчих здібностей учнів молодшого віку відповідають дидактичні (пізнавальні) ігри. Головна їхня особливість полягає в тому, що пізнавальні задачі приховані. Дитина навчається саме граючись. Захоплюють дітей ігри з картками, загадки про рослини і тварин, ігри-вікторини "У світі рослин", "У світі тварин", "Зелена аптека", "Дерева наших лісів", "Хто в лісі живе?". Важливим засобом виховання у дітей емоційно-чуйного ставлення до природи, любові до рідного краю, глибокої зацікавленості в захисті, поліпшенні природного середовища є масові заходи, зустрічі, вікторини, свята. Дитячі свята — це не тільки яскраві веселощі, а й важливий виховний засіб, внесок у моральне, екологічне, трудове виховання дітей. Підготовка і проведення свята має велике виховне значення. Колективна праця стимулює творчу ініціативу дітей, кмітливість, креативність, фантазію.
Заходи з екологічної освіти та виховання 1. Дозвілля з екологією. Читання казок, легенд, відгадування загадок, вікторин, кросвордів еколого-натуралістичного напрямку. Учні набудуть екологічних знань та переконань, самі того не помічаючи. 2. Екологічні ігри: сюжетні, інсценівка телеігр ("Найрозумніший", "Поле чудес", "Брейн-ринг", "Під 7-ма печатками"). Подобаються дітям також ігри на
Сучасні масштаби екологічних змін створюють реальну загрозу життю людей, тому навчально-виховна діяльність школи має бути спрямована на виховання екологічної культури учнів, щоб виросло покоління, яке охоронятиме довкілля.
| |
Переглядів: 2005 | | |
Всього коментарів: 0 | |
Форма входу |
---|
Категорії розділу | |
---|---|
|
Пошук |
---|
Статистика |
---|
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |